Jedna ochrana zásadně nestačí!
V rámci ochrany vozidel před kybernetickými útoky se výrobce lidového vozu rozhodl zařadit další ochranu před diagnostikou a to Diagnostický filtr v řídící jednotce Gateway, často mylně označovaný jako SFD2. Tento filtr se chová dosti nevyzpytatelně a prokazatelně existuje v několika úrovních ochrany a možnostech deaktivace. Někdy stačí otevřít kapotu a někdy je nutný složitější zásah diagnostikou. U některých vozidel způsobí nedostupnost všech řídících jednotek, které jsou "za" Gateway - tedy všech kromě samotné Gateway a u některých "jen" znemožní v jednotkách funkce, které něco zapisují (Kódování, Základní nastavení, Přizpůsobení, zadání SFD tokenu, apod.). Tento filtr umí VCDS dočasně deaktivovat a tedy umožní plnou diagnostiku takového vozidla. Stav filtru je možné zobrazit v Měřených hodnotách ve VCDS. Pro dočasnou deaktivaci je nutné odemknout SFD. Veškeré informace pro zjištění stavu i dočasnou deaktivaci se uživatel dozví přímo ve VCDS v okně VConnect.
UDS-R režim
Od verze 25 umí VCDS tzv. UDS-R režim (read only). Tento režim je pouze pro čtení a tak je možné vidět i jednotky za nedeaktivovaným diagnostickým filtrem. Pro zápis je již ale nutné filtr deaktivovat.
Za vším hledej filtr!
Pokud tedy chcete použít jakoukoliv funkci, která do jednotky zapisuje (typicky z pravého sloupečku tlačítek ve VCDS), pak jako první doporučujeme odemknout SFD v Gateway a deaktivovat diagnostický filtr. Jak na to se dozvíte ve VIS nebo v okně VConnect, které se spustí po vstupu do řídící jednotky.