⏱️ Doba čtení: 90 sekund
Co je Pass-Thru a proč existuje
Existují dva základní typy diagnostických nástrojů:
-
Originální diagnostické nástroje
Tyto systémy vyvíjejí přímo výrobci automobilů (např. Volkswagen, Peugeot, Mercedes-Benz apod.) pro své potřeby. Umožňují kompletní diagnostiku, online aktualizace softwaru řídicích jednotek a přístup k technickým databázím výrobce. Mezi takové originální nástroje patří: ODIS, GDS2 (MDI), Techstream, IDS/FDRS, SDD/Pathfinder, HDS, wiTECH 2.0, apod.
Pro soukromé autoservisy a nezávislé mechaniky by ale byly tyto originální přístroje prakticky nedostupné – jednak kvůli vysoké ceně a jednak kvůli nutnosti vlastnit diagnostické rozhraní (kabel) pro každou značku zvlášť. -
Nezávislé diagnostické nástroje
Tyto nástroje vyvíjejí soukromé společnosti. Typickým příkladem je například VCDS, který je velmi rozšířený a cenově dostupný. Nabízí mnoho možností kódování a přizpůsobení, ale nemá přímý online přístup do databází výrobce vozidel a nemůže (nesmí) provádět všechny funkce dostupné v originálním systému.
Vzniká univerzální rozhraní SAE J2534 Pass-Thru
Aby měli i nezávislé autodílny možnost legálně používat originální diagnostické programy (například ODIS pro koncern Volkswagen), vznikla norma Pass-Thru (SAE J2534).
Tento standard byl zaveden na úrovni Evropské unie i USA a ukládá výrobcům vozidel povinnost zpřístupnit svůj diagnostický software a online služby i mimo autorizovanou síť – právě prostřednictvím univerzálního diagnostického kabelu Pass-Thru.
Jak Pass-Thru funguje
Pass-Thru je univerzální rozhraní (kabel) mezi automobilem a počítačem.
- Mechanik si od výrobce automobilu stáhne originální software (např. ODIS).
- Pomocí rozhraní Pass-Thru se tento software dokáže spojit s řídicími jednotkami vozu.
- Díky tomu lze provádět stejné úkony, jaké dělají autorizované servisy – od čtení chybových kódů, přes kódování a přizpůsobení, parametrizaci, component security až po online aktualizace softwaru řídicích jednotek.
Proč Pass-Thru existuje
- Zajištění férové konkurence – výrobci aut nesmí držet diagnostické informace jen pro sebe.
- Podpora nezávislých servisů – aby i menší dílny mohly opravovat vozy moderními postupy.
- Právní rámec – směrnice EU o přístupu k technickým informacím zavádí povinnost Pass-Thru.
- Univerzálnost – rozhraní J2534 funguje s více značkami automobilů, nejen s Volkswagenem.